den 13 augusti 2007 kl 11:01
I Dn idag går att läsa om en undersökning om grundskoleelevers skolkvanor och att detta är en inkörsport till normbrott och ett asocialt beteende... Det sägs vidare att de som skolkar har en benägenhet för psykosocial ohälsa och riskerar att hamna i kriminella miljöer.
Det är nog sant och riktigt att det inte är bra att skolka men undersökningen blir inte presenterad på ett för mig tillräckligt sätt för att jag egentligen ska kunna tänka något om de siffror som anges... Det jag däremot kan tänka en del om är att jämställa storskolkande elever med kriminella och tungt missbrukande personer vilket ger att man redan dragit paralellen och därmed dömt ut...
Att socialtjänsten inte bryr sig om de skolkande eleverna och att skolan kan göra mycket litet annat än att erbjuda assistent eller spec.underv. det är en sak men att då säga att det inte hjälper på grund av att eleven inte är i skolan, det tycker jag är en aning makabert av skolan... Ofta är det så att dessa insatser inte erbjuds förrän det redan gått så långt att eleven i fråga sällan deltar i skolaktiviteterna längre... Dessa insatser skulle denna skolpersonal som är utbildade på att se barn och barns behov och situation erbjudit för länge sedan så hade man kanske undvikit att komma till det att en elev väljer att vara frånvarande.
När elever behöver hjälp och föräldrar ber om hjälp i skolan så får de oftast till svar att det finns inga resurser och att det skulle vara utpekande för barnet om den fick en assistent (vilket får mig ytterligare att betvivla flexibiliteten och kreativiteten inom skolan) dessutom vill skolan helst ha en diagnos på barnet för att den ska kunna erhålla insatser av den kostnadstypen ( jag har själv mötts av dessa resonemang i skolan gällande ett eget barn)... Föräldrarna orkar inte hålla stången mot skolan, eleven halkar efter och till slut så sitter man i detta och då vill skolan helt plötsligt erbjuda de insatser de tidigare nekat av olika skäl...
Sånt gör mig en aning upprörd då det alltid skylls på alla olika bord och att ingen vill ta ansvar för de resurser som måste till på ett tidigt stadium, inte när nästan hela grundskolan är färdiggådd, då är det ju lite sent...
Tillägg: Som vanligt är det oxå trist, enligt mig, att man lägger krutet på att tänka, titta på, om vems ansvar detta är och vad för konsekvenser det kan ge istället för att leta och titta på orsakerna till elevers frånvaro.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar